CEMİL KIZIK

www.cemilkizik.com

Meyve suları nektarlar ne anlama geliyor. Hangisi iyi..

with 2 comments

Meyve suları içerdikleri meyve oranlarına göre meyve suyu, nektar ve meyveli içecekler olmak üzere üçe ayrılıyor:

Meyve Suyu
Meyve suyunun içindeki doğal meyve oranı yüzde yüzü buluyor. Özellikle portakal, üzüm ve elmadan elde edilebilen yüzde 100 meyve suyu, elde edildiği meyvenin renk, tat ve kokusunu taşıyor. Meyve suyu koruyucu ve katkı maddesi içermiyor.

Meyve Nektarı
Meyve nektarı, meyve suyu veya pulpunun az da olsa su ile seyreltilmesi ile üretiliyor. Nektarın içinde en az yüzde 25-50 oranında meyve konsantresi bulunuyor. Şeftali, kayısı gibi meyvelerin suları koyu kıvamlı olduğu için bu meyvelerden nektar üretiliyor; kayısı nektarında en az %40, şeftali nektarında en az %45 oranında meyve bulunuyor. Meyve suları gibi nektarda da Gıda Kodeksi uyarınca koruyucu madde bulunmuyor.

Meyveli İçecek Nektar
Meyveli içecek ise, en az yüzde 10 oranında meyve içeriyor. Bu kategori altında son yıllarda aromalı içecekler de üretiliyor. Aromalı içecekler su, şeker, izin verilen katkı ve aroma maddelerinin karışımından oluşuyor.

Meyve Konsantresi Nedir?
Meyve Konsantresi ; Meyve Suyu, Meyve Pulpu veya bunların konsantresinden şeker, diğer bileşenler, izin verilen katkı ve aroma maddeleri ile tekniğine göre hazırlanan ve su ile seyreltilerek meyveli içecek hazırlanmasında kullanılan konsantre üründür.

[[Konsantre][konsantre Fr. concentré sf. 1. Yoğunlaştırılmış, yoğun. 2. kim. Derişik. Güncel Türkçe Sözlük ]]

[

Meyve suyu hakkında merak edilenler
.....

--------------------------------------------------------------------------------

Meyve sularının besin değeri hakkında bilgi verir misiniz?

Meyve suları kahvaltılarda, öğle ve akşam yemeklerinde, kısaca hayatın her anında su ve diğer içeceklere alternatif olarak tüketilebilecek, susuzluk giderici, serinletici ve sağlıklı içeceklerdir. Meyve suları, gün içinde vücudun kaybettiği sıvıların tekrar kazanılmasını sağlar, enerji verir.

Meyve suları, nektarlar ve meyveli içecekler elde ediliş yöntemlerine ve elde edildikleri meyvenin özelliklerine bağlı olarak farklı oranlarda besin bileşenleri içerir. Ayrıca meyve suları nektar ve meyveli içeceklerin besin değerleri elde edildikleri meyveye bağıntılı olarak değişebilir. Bazı meyve suları günlük C vitamini gereksiniminin yüzde 100'ünden daha azını sağlarken, bazı meyveli içeceklerin bir porsiyonu gereksinimin yüzde 100'ünü karşılar.

Meyve suları genellikle sodyum bakımından düşük, potasyum bakımından zengin değere sahiptir. Bu durum meyve sularının diyetisyenlerin önerileri çerçevesinde bazı diyetlerde kullanılabileceğini göstermektedir.
Meyve sularında sağlığa zararlı katkı maddesi kullanılıyor mu?

Gıdaların kıvamını artırmak, lezzetini güçlendirmek, tüketicinin talep ettiği görünümü kazandırmak ve raf ömrünü uzatmak amacıyla gıdalara konulan maddeler "Gıda katkı maddeleri" olarak tanımlanıyor. Gıda katkı maddelerinin bileşimi, kullanılması önerilen miktarlar, bilimsel araştırmalar ışığında, uluslararası düzeyde Dünya Sağlık Teşkilatı ve Gıda Tarım Örgütü, ulusal düzeyde de T.C. Tarım Bakanlığı tarafından belirleniyor ve destekleniyor.

Aseptik teknoloji ile üretilen meyve suyu, nektar ve meyveli içeceklerin doldurulduğu 6 katmanlı Tetra Pak karton kutularda hiçbir koruyucu katkı maddesi kullanmaya gerek olmadan gıdalar uzun süre saklanabiliyor. Böylelikle Tetra Pak'ın sunduğu aseptik teknoloji gıdaların ambalajda sağlıklı ve uzun ömürlü olmasının güvencesi haline geliyor.
Aseptik teknoloji nedir?

Tetra Pak teknolojisinin aseptik paketlemeye dayanmaktadır. Aseptik paketleme, paketleme malzemesinin önceden sterilize edilerek, tamamen steril bir ortamda doluma hazır hale getirilmesiyle gerçekleşir. Aseptik paketleme ürünü ışık, hava ve tüm zararlı mikroorganizmaların korur. Tetra Pak aseptik ambalajları patlamaz ve kırılmaz. Tetra Pak aseptik ambalajlarında tamamıyla hiçbir katkı maddesi veya koruyucu madde eklenmemiş sağlıklı sıvı gıdalar tüketicilere ulaştırılır.
Değişik meyvelerden elde edilen meyve suları içerik olarak birbirine göre farklılık gösteriyor mu?

Meyve suları ve nektarlar, elde edildikleri meyvenin renk, tat ve koku özelliklerini taşıyor. Ayrıca eklenen şeker miktarına bağlı olarak meyve suları, nektar ve meyveli içeceklerin bir porsiyonundaki kalori miktarları farklılık gösterebiliyor. Örneğin yüzde 100 elma suları ilave şeker içermediği için diğer meyve sularına oranla daha düşük kalorili olma özelliği taşıyor.
Meyve suyu çeşitleri hakkında bilgi verir misiniz?

Halk arasında "meyve suyu" diye adlandırılan içecek grubu, içindeki meyve konsantresi oranına göre farklı adlar alıyor. Türk Gıda Tüzüğü'nün tanımlamasıyla:

Meyve suyu
Sağlıklı, olgun, taze veya soğukta muhafaza edilmiş bir veya birkaç çeşit meyveden elde edilen, elde edildiği meyvenin tipik renk, tat ve koku özelliklerini gösteren ürünlerdir. İçindeki meyve konsantresi oranı yüzde 100'dür. Portakal, üzüm ve elmadan elde edilebilir.

Nektar
Meyveden elde edilen konsantrenin (pulp) az da olsa su ile seyreltilmesiyle üretilir ve içinde en az yüzde 25-50 oranında konsantre bulunur. Limon nektarı yüzde 25, vişne nektarı yüzde 35, kayısı nektarı yüzde 40, şeftali nektarı yüzde 45, portakal nektarı yüzde 50 meyve konsantresi içerir.

Meyveli içecek
Meyve suyu, meyve püresi ve bunların konsantresinden içilebilir özellikteki su, şeker, diğer bileşenler ve izin verilen katkı ve aroma maddeleri ile tekniğine göre hazırlanan içecektir. İçinde en az yüzde 10 meyve konsantresi bulunur. Meyveli içecekler içerisinde son yıllarda gelişen yeni bir tür de "aromalı içecek"tir.

Aromalı içecek
İçilebilir özellikteki su, şeker, diğer bileşenler ve izin verilen katkı ve aroma maddeleri ile veya aromalı şurubun sulandırılması ile hazırlanan içecektir.
Taze sıkılmış meyve suları ile kutu veya şişe meyve suları arasındaki fark nedir?

Vitamin C; suda çözünür olması, ısıya, ışığa, kimyasal ve enzimatik oksidasyona karşı hassasiyeti nedeniyle meyve ve sebzelerde gerek kalite, gerekse besleyici değerleri yönünden bir indikatör olarak kullanılmaktadır. Meyve suları genelde vitamin C açısından zengin kaynak olarak tanımlanmaktadır. Ancak vitamin C içerikleri meyve suyu türüne bağıntılı olarak değişmektedir. Özellikle turunçgillerden elde edilen meyve sularının vitamin C içerikleri diğer meyve sularına kıyasla çok yüksektir. Bu değerler bekletme koşullarına ve süresine bağıntılı olarak azalma gösterir. Ticari meyve sularının raf ömrü süresince, ilk günkü tazeliğini ve besin değerlerini koruyor olması çok önemlidir. Meyve suları için kullanılan "Aseptik" karton kutunun en belirgin özelliği; altı ince tabakadan oluşmasıdır. Bu katmanlar meyve suyunu ışığın ve havanın olumsuz etkilerine karşı koruyarak C vitamini gibi ışık ve havaya hassas vitaminlerin kaybını azaltır, doğallığını korur, meyve sularının zararlı mikroorganizmalardan korunmasını sağlar.
Meyve Suları light olabilir mi?

Türk Gıda Kodeksi'nin Meyve Suyu ve Benzeri Ürünler Tebliğinde "meyve suyu" diye bahsedilen içecek grubu, içindeki meyve konsantresi oranına göre farklı adlar alır; Meyve Suyu/ Nektar/ Meyveli İçecek %100 meyve suyu hariç diğer içecekler kısmen veya tamamen tatlandırıcı kullanılarak şekersiz veya enerjisi azaltılmış olarak da hazırlanabilir. Örneğin bu şekilde hazırlanan meyve nektarlarının enerjisi diğer meyve sularına oranla % 50 azaltılabilir.
Enerji veren içecekler arasında meyve sularının yeri nedir?

Türk Gıda Kodeksi, Enerji İçecekleri Tebliği'nde "Enerji içeceği; bileşimindeki yararlanılabilir karbonhidrat içeriği nedeniyle insan vücuduna enerji sağlayan ve ürün özelliklerinde limitleri belirlenen fonksiyonel maddeleri, vitamin ve mineralleri de içerebilen içecekler" olarak tanımlanmaktadır. Bu tebliğ kapsamında yer alan ürünlerin bileşimlerinde kafein, inositol, glukoronolakton ve taurin bulunur. Bu içeceklerdeki ''enerji içeceği'' ifadesi, yalnızca ürün içeriğindeki yararlanılabilir karbonhidrat içeriğinden değil, bileşimindeki enerjiye benzer bir etki yaratan kafein, karnitin ve taurin gibi bileşenlerden de kaynaklanmaktadır. Meyve suları ise günlük enerji, yağ ve protein gereksinmesine çok az katkıda bulunurlar. Bunun yanında potasyum, folat ve vitamin C, b-karoten gibi antioksidan vitaminler dışında güçlü antioksidan etkinlik gösteren biyoaktif fitokimyasal bileşenlerden zengindirler. Meyve suyu, öğünün bir parçası olarak her zaman her yerde her yaş grubunda önerilen düzeyde tüketilebilir.
Meyve sularının tazeliği nasıl anlaşılır? Saklama süreleri ne kadardır?

Meyve suları elde edildiği meyvenin tipik renk, tat ve koku özelliklerini gösterdiği sürece tazedir. Taze meyve suları bekletilmeden tüketilmelidir. Ticari meyve sularının ise son kullanma tarihleri ambalaj üzerinde belirtilmektedir. Bilinçli bir tüketici, meyve suyu ve benzeri bir içecek satın alırken ürünün etiketini dikkatlice okumalı, alacağı ürünün raf ömrüne bakmalı, güvenilir bir ambalajdan meyve suyu içtiğine emin olmalıdır. Asla pastörize edilmemiş meyve suyu içmemelidir. Pastörize edilmemiş meyve suyu, ciddi rahatsızlıklara neden olabilen patojenler içerebilir.
Meyveyi yemekle, suyunu içmek arasında ne farklılık var?

Meyve suları şeftali ve kayısı nektarı hariç çok az posa içerirler veya hiç içermezler. Halbuki meyvelerin diyet/fonksiyonel posa içeriği yüksektir. Diyet/fonksiyonel posadan zengin bir diyet kabızlığı ve onunla birlikte oluşan rahatsızlıkları önler. Kanser, özellikle kolon kanser riskini azaltabilir. Ağırlık kontrolüne yardımcı olabilir. Kan şekeri seviyesinin kontrol altına alınmasına yardımcı olarak diyabet riskini azaltabilir. LDL kolesterol veya kötü kolesterol düzeyini düşürerek total kan kolesterol düzeyini azaltmaya yardımcı olabilir.
Optimal beslenmek için diyette posadan zengin olan sebze-meyve tüketimini artırmak gerekir. Meyve suyu olmadan ya da meyvesiz bir diyet düşünülebilir mi?

Optimal beslenmede; "minimum hastalık riski, maksimum iyi hal/sağlık "dolayısıyla "maksimum sağlıklı yaşam" hedeflenmektedir. Bunun için öncelikle; çeşitli besinleri tüketmek gerekir. Çeşitlilik, optimal beslenme ve sağlığın temelidir. Vücudumuz her gün çeşitli besin öğelerine ve diğer sağlıklı öğelere gereksinim duyar. Yiyecek ve içeceklerin çoğu birden fazla besin öğesi içermekte fakat hiçbiri hepsini içermemektedir. Vücudun gereksinimi olan bu öğeleri yeterli miktarda almak için her öğünde dört ana besin grubundan çeşitli besinleri seçerek tüketmek gerekir. Sebze ve meyveler dört ana besin grubu içinde yer alırlar. Optimal beslenme için günde 3-5 porsiyon sebze, 2-4 porsiyon meyve tüketmek gerekir. Alınan sebze ve meyvenin en az iki porsiyonu yeşil yapraklı sebzeler, portakal, limon gibi turunçgiller olmalıdır. Optimal beslenme için tüketilen besinler sadece elzem olan besin öğelerini içermez, ayrıca sağlığın korunması, geliştirilmesi ve diyete bağlı kronik hastalıkların önlenmesinde etkinlik gösteren fitokimyasallar adı verilen biyoaktif bileşenleri de içerir.

Fitokimyasallar; sebzeler, meyveler ve bunlardan elde edilen sebze/meyve suları ve diğer bitkisel besinlerde bulunan besin ögesi olmayan biyoaktif bileşenlerdir. Bu besinlerde bulunan fitokimyasalların insan bedenini sürekli tehdit altında tutan oksidatif strese karşı antioksidan savunma sistemini güçlendirdiği saptanmıştır. Yapılan çalışmalar sebze ve meyve tüketimi ile, kardiyovasküler hastalıklar, bazı kanser türleri, diyabet, Alzheimer hastalığı, katarak ve yaşla ilintili fonksiyonel kayıp riskinin azalması arasında kuvvetli bir ilişki olduğunu göstermekte, bu etkinin sebze ve meyvelerin içerdiği diyet posası, folat, potasyum ve vitamin C, vitamin E, beta-karoten gibi antioksidan vitaminler dışında güçlü antioksidan etkinlik gösteren biyoaktif fitokimyasal bileşenlere bağlı olduğu belirtilmektedir. Ayrıca sebze ve meyve sularının da potasyum, folat ve vitamin C, b-karoten gibi antioksidan vitaminler dışında güçlü antioksidan etkinlik gösteren biyoaktif fitokimyasal bileşen içerikleri ile potansiyel antioksidan etkinlik gösterdiği, bu nedenle bazı kanser türleri ile kalp ve diğer kronik hastalıklara karşı koruyucu etkilerinin olabileceği bildirilmektedir. Yapılan çalışmalarda en fazla antioksidan aktivite C vitaminini en yüksek konsantrasyonlarda içeren turunçgillerden elde edilmiş meyve sularında saptanmıştır. Turunçgillerden elde edilen beş farklı meyve suyunun toplam antioksidan kapasiteleri %65-100 arasında değişmiştir Ayrıca meyve sularının içerdikleri fenolik bileşiklerin doğal antioksidan etkinlikleri nedeniyle, bazı kanser türleri ile kalp ve diğer kronik hastalıklara karşı koruyucu etkilerinin olabileceği belirtilmiştir. Meyve sularının sağlık açısından yararlarının kısmen fenolik antioksidanlarla ilgili olduğu, özellikle turunçgil olmayan meyve sularının potansiyel antioksidan etkinliklerinin içermiş oldukları fenolik bileşiklerle ilintili olduğu vurgulanmıştır. Ayrıca araştırıcılar kanserden korunmak için hap şeklinde beta karoten almak yerine değişik türdeki karotenoidleri içeren yeşil, sarı, turuncu sebze ve meyve ile bu sebze ve meyvelerden elde edilen sebze/meyve sularını daha çok tüketmek gerektiğini belirtmişlerdi. Kaynak:www.anneyiz.biz]

About these ads

Written by Admin

07 Haz 2009 17:33

1 kategorisinde yayınlandı

Tagged with , ,

2 Yanıt

Subscribe to comments with RSS.

  1. Çok güzel bilgiler gerçekten. Emeği geçen herkese teşekkür ederim.

    kanser

    25 Eyl 2010 at 16:39

  2. cok tesekkurler.

    Anonim

    04 Oca 2012 at 01:24


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logo

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter picture

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook photo

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ photo

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.